BAGAIMANA MEMASARKAN PSS

MEMASARKAN PUSAT SUMBER MENERUSI PROGRAM 4P

Oleh

ZURIDAH HANIM BT. MD. AKHIR

Sekolah Menengah Kebangsaan Convent

Kedudukan PSS berada di tingkat 4 dan semestinya tidak strategik. Berdiri megah tanpa pelanggan menyebabkan suasana beku, kaku dan hanya sekadar berfungsi sebagai bilik pameran, walaupun agak ceria dan bersifat bersih namun senario ini gagal  menggamit perhatian guru dan murid – murid untuk berkunjung. Hal ini merupakan fenomena ngeri dan mimpi buruk kepada Guru Perpustakaan Media(GPM) khasnya dan kepada pentadbir sekolah amnya.

 20130101_110327

Program 4P  merupakan akronim kepada perkataan “place” (tempat), “promotion” (promosi), “produc” ’(produk) dan “price” (harga) digunakan secara meluas dalam konsep pemasaran. Malahan sarjana – sarjana pendidikan barat turut mengutarakan idea ini bagi membolehkan pengetua sekolah ‘memasarkan’ sekolah masing – masing. Sehubungan itu, konsep 4P boleh diaplikasikan dalam membangunkan PSS dan menarik seluruh warga sekolah menjadikan PSS sebagai destinasi. Konsep ini telah terbukti keberkesanannya menerusi pengalaman PSS SMK Convent sehingga berjaya dinobatkan sebagai Johan PSS Kebangsaan 2009 dan dianugerahkan Anugerah Kualiti Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia 2009.

 

4 komponen yang perlu diberi perhatian dalam memasarkan PSS ialah :

 

1)      Tempat (Place ) – PSS perlu menjadi tempat guru – guru mengamalkan pembelajaran kendiri menerusi pelbagai kaedah penerokaan maklumat dan membuat rujukan. Wujudkan suasana yang kondusif menerusi ruang – ruang belajar dan membaca yang santai, keceriaan yang ‘sedap mata memandang’ dan menimbulkan mood yang selesa umpama di rumah sendiri.

20130203_103405

Aspek tempat juga turut merangkumi sudut – sudut bacaan, laluan – laluan, taman – taman NILAM dan rangkaian sumber yang bukan sekadar berfungsi untuk keceriaan tetapi mampu memberi info yang berguna kepada murid – murid secara tidak langsung.

 

Kolaborasi seluruh warga sekolah adalah penting supaya setiap unit panitia turut memberi sumbangan di samping menggalakkan budaya ilmu dalam pelbagai bentuk aktiviti sokongan akademik di peringkat panitia. Hal ini secara tidak langsung membantu merealisasikan konsep sekolah ialah Pusat Sumber.

20130203_155522

2)      Produk ( Product ) – Guru Perpustakaan Media perlu ‘menjual’ produk yang dapat memenuhi kehendak pelanggan. Dalam aspek ini, pastikan PSS mempunyai koleksi bahan bercetak dan bahan bukan bercetak yang bersifat terkini dan selaras dengan kehendak kurikulum semasa. Bahan – bahan yang menarik sudah pasti mampu menggamit perhatian para guru dan murid untuk berkunjung ke PSS biarpun seketika.

 

Aktiviti PSS juga merupakan sebahagian daripada produk yang  perlu ‘dijual’oleh pihak PSS. Dalam hal ini, rancanglah aktiviti galakan membaca yang menyeronokkan dan ‘dekat di hati’ murid – murid di sekolah. Libatkan para pengawas sekolah dan pengawas PSS untuk menjana idea bagi merancang aktiviti. Biasanya idea – idea yang dilontarkan lebih bersesuaian dengan kumpulan sasaran memandangkan tahap usia yang sebaya. Selitkan aktiviti permainan galakan membaca yang menyeronokkan. Tidak salah menjadikan PSS umpama Taman Tema Sumber Maklumat kerana telah terbukti golongan dewasa juga lebih tertarik mengunjungi taman tema berbanding PSS yang sunyi dan kaku. Adakan pameran bertema terancang, minggu PSS dan Literasi Maklumat, Info Hunt, pertandingan bercerita, pertandingan ejaan, resensi buku dan promosi buku. Biarlah PSS terus hidup dan sibuk dengan aktiviti daripada membiarkannya sepi tidak berpenghuni.

 

3)      Promosi – Pengawas PSS perlu dilatih sebagai agen promosi setiap aktiviti PSS. Edaran brosur, jualan penanda buku, promosi buku, pengumuman di siaraya dan promosi di perhimpunan merupakan media yang berkesan untuk menarik pelanggan.

 

Guru Perpustakaan Media digalakkan memiliki akaun facebook@twitter untuk berinteraksi dengan murid – murid di samping mempromosi aktiviti PSS. Sekiranya berkemahiran, binalah laman web atau blog yang bukan sahaja mempromosi PSS kepada warga sekolah tetapi juga pihak luar.

20130207_101205

Antara aktiviti promosi PSS yang boleh dijalankan ialah menyelit penanda buku atau hadiah misteri kepada pembaca bertuah yang telah mencapai sasaran pinjaman, mengubahsuai PSS umpama pasaraya senyap yang petugasnya memakai uniform unik yang lebih mesra pelanggan berbanding tali leher yang bersifat lebih formal, memasang lagu – lagu instrumental yang lebih mesra untuk menjadi halwa telinga dan seribu satu aktiviti yang menyeronokkan. Sudah pasti situasi ini menyebabkan murid – murid berlari untuk ke PSS setiap hari.

 

4)      Harga ( Price ) – Dalam kontek PSS,  harga merujuk kepada ‘harga yang diperoleh’ dalam usaha memasarkan PSS. Guru Perpustakaan Media bolehlah membuat analisis penggunaan, analisis pinjaman dan analisis penglibatan  untuk mengukur keberkesanan. Dapatan ini juga dapat membantu Guru Perpustakaan Media membuat penilaian aktiviti dan merancang aktiviti susulan untuk meningkatkan keberkesanan.

 

Kaedah pengurusan PSS perlulah mengalami inovasi selaras dengan peredaran semasa. Apatah lagi generasi Y hari ini tidak suka membaca dan cenderung kepada permainan dan hiburan. Oleh itu, tibalah masa kita merubah kepada budaya membaca yang membosankan kepada budaya membaca yang  menyeronokkan.

20121022_101116

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s