KE ARAH TABIAT MEMBACA

Oleh MOHD. FARID ALIAS  : Utusan Malaysia Online
 

SEBAGAI remaja, kita perlu memupuk tabiat membaca untuk menambahkan ilmu pengetahuan, menajamkan pemikiran dan meningkatkan ketakwaan kepada Allah s.w.t.. Tamadun Islam itu sendiri bertunjangkan budaya ilmu yang berpandukan petunjuk al-Quran dan sunah. Ilmuwan Islam terdahulu menghidupkan budaya ilmu melalui kegiatan membaca, bermuzakarah serta penulisan.

Wahyu pertama yang diterima oleh Nabi Muhammad s.a.w. iaitu ayat pertama surah al-Alaq ialah Iqra’ yang bermaksud Bacalah. Justeru Islam sendiri mengisyaratkan budaya membaca sebagai salah satu lorongan ke arah menuntut ilmu.

Terdapat remaja yang menyedari akan kebaikan membaca tetapi tidak mengamalkannya. Alasan yang diberikan adalah seperti ketiadaan minat membaca, sentiasa sibuk, halangan bahasa atau sebagainya. Maka persoalannya apakah kaedah yang boleh digunakan dalam usaha menyuburkan tabiat membaca.

Satu Buku Setiap Masa

Satu cara utama yang berkesan ialah dengan sentiasa membawa sebuah buku walau ke mana kita pergi. Apabila kita mempunyai masa senggang seperti ketika menunggu bas atau menaiki LRT, buku tersebut boleh kita baca. Di samping mengisi masa, kita juga dapat menambah ilmu pengetahuan.

Tetapkan Matlamat Dalam Membaca

Kita boleh menetapkan matlamat dari segi berapa lama dalam sehari kita ingin membaca atau berapa banyak buku kita ingin membaca dalam sesuatu tempoh masa. Sebagai contoh kita boleh menetapkan matlamat untuk beristiqamah membaca sesebuah buku itu walaupun sekadar lima atau 10 minit sehari. Atau kita boleh meletakkan matlamat untuk menghabiskan pembacaan sebuah buku dalam sebulan.

Matlamat pembacaan tersebut haruslah mencabar tetapi realistik. Apabila tabiat membaca semakin bercambah, kita boleh menetapkan matlamat pembacaan yang lebih mencabar. Matlamat juga boleh ditulis di atas sehelai kertas dan ditampal di tempat yang mudah dilihat sebagai pencetus motivasi.

Pilih Buku Menarik Dan Bermutu

Membaca adalah satu pengalaman yang menyeronokkan, khasnya apabila buku tersebut adalah daripada genre yang diminati serta dapat difahami. Sekiranya buku tersebut begitu sukar difahami, kita mungkin cepat terasa jemu atau resah walaupun baru beberapa minit menatapnya.

Setelah kegiatan membaca telah menjadi tabiat, maka kita boleh memilih buku yang lebih mencabar. Namun sebagai permulaan, dapatkan buku yang buku yang sesuai dengan minat serta tahap kefahaman kita. Seperkara yang perlu diambil perhatian, buku yang dipilih perlulah mempunyai pengisian yang bermutu dan bukan sekadar bercorak picisan atau popular sahaja.

Melawat Perpustakaan, Kedai Buku

Perpustakaan atau kedai buku menyediakan pelbagai jenis buku daripada pelbagai genre. Remaja boleh menjadikan kegiatan mengunjungi perpustakaan atau kedai buku sebagai salah satu amalan mingguan.

Bagi remaja yang ke tempat tersebut, mereka boleh mengambil masa untuk mengimbas pelbagai buku di samping mencari buku dengan tajuk yang kelihatan menarik. Dengan mengimbas isi kandungan buku yang terpilih, remaja dapat mengenali pelbagai idea baru serta mendapat sebanyak mungkin maklumat.

Rumusan Buku Tugasan Pelajar

Para guru  boleh menugaskan pelajar mereka untuk membuat rumusan buku. Setiap pelajar boleh diberikan satu tajuk buku yang berbeza daripada yang diberi kepada pelajar-pelajar lain. Kemudian mereka boleh ditugaskan untuk membuat rumusan buku serta mengaitkannya dengan subjek diajar atau kehidupan seharian.

Melalui kaedah tersebut pelajar dapat didedahkan kepada bahan-bahan penulisan yang tinggi mutunya. Impaknya pelajar akan dapat mengenali lebih dekat serta dibiasakan dengan bahan ilmiah yang mencabar minda. Kelak diharapkan mereka dapat menemui keseronokan membaca bahan sedemikian dan akhirnya minat dan tabiat membaca dapat bercambah dengan sendirinya.

Tugasan mengaitkan buku yang dibaca dengan mata pelajaran diajar pula dapat melatih pelajar untuk berfikir secara kritis dan analitis. Maka ilmu yang didapati hasil pembacaan dapat dikembangkan lagi serta dapat diadaptasi dalam realiti kehidupan semasa. Hal ini turut dapat membantu menyelesaikan permasalahan pembelajaran yang bersifat teori yang kurang diminati oleh sesetengah pelajar.

Dalam usaha menyediakan senarai tajuk buku yang perlu dibaca oleh para pelajar, para guru juga perlu terlebih dahulu menelusuri buku-buku yang dicadangkan tersebut. Hal ini penting untuk guru tersebut bagi tujuan pemarkahan hasil kerja pelajar. Malah pada masa yang sama mereka juga dapat meningkatkan ilmu berkenaan subjek diajar lalu menyumbang ke arah pengajaran yang lebih berkesan serta menarik

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s